19.3.13

Go all day

Förra veckan var jag nere i Västervik för att testa på ett nytt problem som Stefan satte upp i höstas, "Go all day Sds" på VO. På tisdagen åkte jag ner med Sammy som just är hemkommen från USA. Vädret var helt fenomenalt och det kunde i princip inte bli bättre, lite mindre snö kanske. Detta var fjärde gången jag bouldrade ute på fyra månader, så med ett nytt problem det underbara vädret, och min vän Sammy Dahlman så kunde det inte bli bättre.

 "Go all day Sds"

Problemet har en ståstart som i sig är väldigt fin, balansig på slopers och påminner mycket om Fontan skulle jag säga. Sittstarten lägger till två alternativt tre hårda flytt på ganska bra grepp i aviga positioner och ganska höga fötter. Det tog ett tag innan vi hittade en bra sekvens efter första movet, men tillslut kom vi fram till att det var mer att bara göra det, även om det kändes konstig. Första movet är också lite avigt, handlar mer om timing än styrka. Jag trodde länge jag var för svag helt enkelt, tills jag tryckte till med foten och det kändes hur bra som helst, tog slopern och trots lite halkande med fötterna fick jag till det andra flytten också och kunde klättra till toppen, underbart problem! Sammy fick också till det några försök senare trots sin jetlag och heldygnsresa i bagaget.

Vi la även ner någon timme på att testa flytten på "Delirium". Kändes bra, blev lite för trötta för att länka och sen var vi tvungna att åka hem igen för jag skulle jobba. Det var en väldigt bra dag! Ännu ett toppenproblem signerat Västerik!

 "Go all day"

På fredagen var det dags igen, denna gången med Jocke. Jag hade blivit sugen på att försöka göra "Sebulba" som jag testat en gång för några år sedan och då inte klarat göra. Jag hoppades att jag blivit starkare och nu skulle få göra denna VO klassiker. Därför fick det bli VO igen, och jag tyckte Jocke skulle testa problemen på "Go all day-blocket". Detta hade snöat en hel del på torsdagen och det snöade även när vi gick till blocket, men vi misströstade inte och jag gav mig i kast med att göra toppen mantlingsbar. Det fanns även ett projekt ut till vänster som jag blev lite sugen på att testa och eftersom det gick få den toppen ren och fin också så blev jag taggad. Jocke jobbade in "Go all day" ganska fort och jag började försöka på de andra linjerna på blocket. Först gjorde jag "Saveges" som är en kort travers in i "Go all day", den gav några move extra och gjorde problemet ännu finare. Sen testade jag på vänsterutsteget som är några få flytt på bra grepp men inga fotsteg, den var också bra, ett långt sista flytt. Jocke började jobba på "Saveges" och jag försökte få till de andra starterna ut i vänsteravslutat, från areten gick bra, en aning pumpig. Sen skulle jag försöka göra sitten på mitten igen och jag var ganska trött från gårdagens träningspass så jag trodde inte det skulle gå. Men efter några försök, en kopp kaffe och lite vila fick jag till flyttet igen och klättrade den till toppen. Jocke kämpade sig upp för "Saveges" efter några fall på slutet och vi firade med en highfive och gick vidare.


 "Saveges"

Borta vid Sebulba-väggen var det helt klart kallare och jag försökte komma igång så fort som möjligt för att inte bli för kall. Det första movet gäckade mig ganska länge och det andra kändes ännu svårare. Tillslut fattade jag hur jag skulle göra första flyttet men det kändes väldigt hårt och jag gjorde det bara var tredje försök och sen missade jag totalt på andra varje gång. Jag trodde inte på sänd men tänkte att jag skulle få ordning på slutet så jag körde på det ett tag tills jag fattade hur jag skulle göra andra flyttet. Dock fick jag till första flyttet för sällan och jag började ge upp när jag helt plötsligt flyttade ner foten lite grann på första flyttet och det kändes enkelt jämfört med innan. Nu kändes det möjligt och fick till första varje gång och på tredje försöket efter min nya beta klättrade jag till toppen väldigt glad! Ännu en bra dag och ännu ett strålande problem!!

 "Sebulba"



2 comments:

Anonymous said...

vad b det ser ut, egentligen. //r

Anonymous said...

bra* //r