13.7.14

Ängesbyn -1

Det blev aldrig mörkt, det började skymma lite, Norrland. 



När det nalkades jobb i Norrland kände jag en aning glädje. Jag har aldrig varit så högt upp i landet och det lilla boulderområdet Ängesbyn ser ju helt fantastiskt ut på 27 och finnen Jani's film.

Ryssvärmen kallas den visst, 30 grader i skuggan och klarblå himmel dag efter dag, svetten rann och vi såg hägringar vart än vi kollade, Norrland? Men efter tre dagar på det svarta taken tog vi oss först till sandstranden för ett svalkande dopp och sen äntligen ut till Ängesbyn.

Trots mygg, bromsar och 25grader i skuggan vid 20.00 på kvällen lyckades vi klättra en hel del och ett det första problemet jag gav mig på är superklassikern "The new fragrance fuck OFF, 7B". Ett av de bästa problemen jag gjort.






Som område är det inte jättestort men väldigt koncentrerat och för den som gillar lite brantare bouldering på bra grepp skulle jag nog våga säga att det inte finns något bättre i Sverige, inte som jag sett ännu i alla fall. Jag har klättrat två av de bästa problemen någonsin här och i princip allt är värt att klättra, mycket skulle jag gärna klättra igen om jag hade tid.  

 "Scarface, 7B"


"Raging Bull, 7A"

Sån tur väl var så träffade vi några lokala guider som visade oss lite beta och gav oss kuriosa på området.

/Jimmy

No comments: