15.10.13

Småländsk granit

I helgen åkte jag och Anna söder ut för att hälsa på mina föräldrar och även försöka hinna klättra lite. Jag har en hel del projekt hemmavid och det är alltid svårt att välja vilket jag ska köra på. Först ut var ett ganska nytt block som Värnamokillarna hittat för något år sedan och som jag sen borstat upp en del av. Förra sommaren borstade jag upp ett av de bästa problemen jag någonsin hittat och senare samma sommar klättrade Sammy problemet som blev "Samariten Sammy Dahlman". Jag klättrade ståstarten som är ett väldigt fint problem i sig och sen gjorde jag den från ett flytt in, även där ifrån är den ganska tung. Men allt kommer ner till det första flyttet som är ett gastonflytt utan dess like, särskilt som du står fullt utsträckt på ett litet steg längst in i taket. Jag flög av det flyttet hela dagen och fick aldrig gjort det, jag hade träningsvärk i hela ryggen på lördagen och har nu börjat ett nytt träningspass på djungelgymmet för att få revansch snarast. Anna hittade ett problem runt hörnet som heter "Det ljudliga braket" och som följer en aret. Det tog ett tag för henne att hitta sin beta men tillslut så lyckades hon göra brytningen och springa upp för problemet.

 Kabraket, 7A

 Samariten Sammy Dahlman, 8A

 Tassemarkerna i området

Vi hann även med ett kort besök till Grymmeblocket i Hult. Ett ensamt block med riktigt bra problem från 6A till 7A. Anna lyckades där med en snabb och imponerande bestigning av superklassikern "Cruel, 6B"





Anna letar beta på nya stenar

På vägen hem hann vi med ännu ett stopp och denna gången i Slättmon. Det är en nyare sektor i det gamla klassiska Hult. Jag hade siktet inställt på "Klas Leifland" och Anna på "Corrupted Blood". Första halvtimmen av försök kändes fruktlösa och jag var nära på att ge upp men bestämde mig för att ta en paus istället. Vi gick över till Annas projekt som är en ihållande slopertravers till en jobbig mantling. Anna gjorde alla flytten utom mantlingen ganska fort och gjorde även många bra länkförsök, men tyvärr inget sänd. Hennes utveklingkurva har varit väldigt hög och jag är alltid lika imponerad. Hon är helt enkelt bäst på att ta i och det fick mig att också vilja ta i mer. Så när jag gick tillbaka var jag helt inställd på att ta i mer och det lönade sig, för 15 minuter senare hade jag klättrat mitt problem. Det kändes tungt hela vägen upp och det var skönt att verkligen få kämpa för något och sen få göra det.

 Klas Leifland, 7C+

Klas Leifland, 7C+

 Klas Leifland, 22C/+

Bland det bästa att klättra nere i Småland kring dessa områden är att där går hitta den bästa graniten jag har klättrat på, det finns en del dåligt också men det mesta har riktigt bra kvalité. Något jag saknar här hemma runt Norrköping och Västervik, det finns på sina ställen men är inte lika vanligt.

/Jimmy

No comments: